Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Arbetslivets digitalisering
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Arbetslivets digitalisering
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Välkomstbrev
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Arbetslivets digitalisering
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Arbetslivets...
  3. Kursplan

Arbetslivets digitalisering
7,5 hp

Versioner av kursplanen

Senaste version
Tidigare version (till 2024-12-11)

Kurskod: PA1261

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för ekonomi 2024-01-29. Giltig från och med 2024-09-02.

Nivå: Grundnivå

Utbildningsområden: Tekniska området 50%, Samhällsvetenskapliga området 50%

Huvudområde: Personal- och arbetslivsvetenskap

VFU-andel: -

Engelsk titel: The Digitalisation of work life

Diarienummer: U2024-242-281

Allmänna uppgifter

Kursen ges som fristående kurs.
Undervisningsspråk: Svenska. Vissa delar av kursen kan komma att ges på engelska.
Studieform: Distans utan sammankomster.

Fördjupningsnivå

G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav


Grundläggande behörighet

Syfte

Kursen syftat till att studenten ska utveckla kunskaper om digital teknik i arbetslivet och hur digitaliseringen omvandlat och påverkat arbetslivet samt utveckla förmågor att förstå och, urskilja konsekvenserna av förändringen.

Innehåll

Kursen behandlar:

  • Några övergripande nedslag i utvecklingen av digitalisering arbetslivet med huvudfokus på perioden från slutet av 1970-talet fram tills idag.
  • Förändringar i arbetslivet som  digitaliseringen fört med sig och vilka utmaningar det kan innebär som exempelvis inom  tillverkningsindustrin, försäljningsindustrin samt Hälso- och sjukvården samt för skolan och den högre utbildningen. Arbetsmiljöaspekter, etiska aspekter samt juridiska oklarheter tas upp.
  • Funktioner och roller inom Personal- och arbetsliv i den omställning som dagens digitaliseringen och Al för med sig

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • beskriva de stora dragen i den digitala utvecklingen fram tills idag. (l)
  • visa prov på att vara orienterad i vad digitaliseringen inneburit för centrala områden i arbetslivet; utbildningssystemen, tillverkningsindustrin, försäljningsindustrin samt Hälso- och sjukvården samt kunna urskilja arbetsmiljöproblem samt etiska och juridiska problem i den digitala transformeringen av arbetslivet. (2)
  • visa insikter i hur traditionella HR kompetenser kan bidra till den digitala omställningen och vilka nya kompetenser som kan behövas. (3)

Genomförande

Undervisningen sker via föreläsningar, diskussioner och övningar. Kursen ges digitalt via lärplattformen Canvas och digitala mötesplatsen Zoom.
Den största delen av utbildningen består av självstudier. Studenterna delas in i grupper för att ges möjlighet att stötta varandra under kursens gång. 

Ett diagnostiskt test ges som en förberedande del inför tentamen. Testet i sig är inte betygsgrundande utan görs för att ge studenten möjlighet att upptäcka kunskapsluckor. Testet genomförs digitalt. Testet ska vara genomfört senast tre dagar för examinationsdagen.

Examination – prov och former

På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG)

Delprov l (l hp) Digitaliseringsprocessen en historisk översikt
Individuell digital tentamen. Lärandemål l examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 2 (6.5 hp) Arbetslivets omvandlingar och utmaningar
Individuell digital tentamen. Lärandemål 2-3 examineras.
Betygsgraderna U, G och VG tillämpas

För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på båda delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 2.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.

Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Fakultetsnämnden för ekonomi 2024-01-29. Giltig från och med 2024-09-02.

Revideringar

2024-12-12
Revidering av genomförande.
Revidering giltig från och med 2024-12-12.

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Aili, Carola (2020), Robotik i Socialtjänst och sjukvård:–om hur digitalisering och automatisering förändrar professionellas arbete. In Transformationer?: Modernisering og professionalisering i Norden.: Et festskrift til Katrin Hjort (pp. 175-214. Syddansk Universitet Anmärkning: LÄGGS UT SOM PDF

  • Aili, Carola & Nilsson, Lars-Erik (2015), Dual learning—a challenge for higher education in the new landscape of governance. Tertiary Education and Management, 21, 277-292 https://www.tandfonline.com/

  • Diener, Florian & Špacek, Miroslav (2021), Digital transformation in banking: A managerial perspective on barriers to change. Sustainability, 13(4), 2032. MDPI https://www.mdpi.com/

  • Enö, Sara (2018), HR-yrkets transformering i den digitala eran. Lunds universitet https://lup.lub.lu.se

  • Fowler, Cralg, Jlao, Jlao, & Pitts, Margret (2022), Frustration and ennui among Amazon MTurk workers.. Behavior Research Methods, 1-17 https://rdcu.be/c44Yu

  • Hellgren, Peter (2022), Folkhemmet 4.0 : insikter om det digitala språnget. Birgersson co (188 s).

  • Hertzum, Morten, Ellingsen, Gunnar, & Cajander, Åsa (2022), Implementing Large-Scale Electronic Health Records: Experiences from implementations of Epic in Denmark and Finland. International Journal of Medical Informatics, 167, 104868 https://www.sciencedirect.com/

  • Larjovuori, Ritta-Liisa, Bordi, Laura, Mäkiniemi, Jaana Piia, & Heikkilä-Tammi, Kirsi (2016), The role of leadership and employee well-being in organizational digitalization. Tiziana Russo-Spenaand Cristina Mele, 1159 https://www.researchgate.net/

  • Schaefer, Stephan., Bjarnason, Elizabeth, Andersson, Magnusson & Hansson, Kristofer (2018), Working and organizing in the digital age. The Pufendorf Institute for Advanced Studies Lund University (96 s).

  • Vasudevan, Krishnan, & Chan, Ngai Keung (2022), Gamification and work games: Examining consent and resistance among Uber drivers. New media & society, 24(4), 866-886 https://journals.sagepub.com/

Vetenskapliga artiklar om 100 sidor tillkommer

Kursperiod: v36 2025 - v45 2025
Studietakt: 50%
Studieform: Distans , 0 obligatoriska träffar
Ort: Internet
Språk: Svenska
Urval: Betyg/högskoleprov
Anmälningskod: HKR-09FE7
Anmälan senast: 2025-04-15

Stängd för anmälan

Senaste version
Tidigare version (till 2024-12-11)
Kortadress: www.hkr.se/kpa1261

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025