Arbetslivets digitalisering
7,5 hp
Kurskod: PA1261
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för ekonomi 2024-01-29. Giltig från och med 2024-09-02.
Nivå: Grundnivå
Utbildningsområden: Tekniska området 50%, Samhällsvetenskapliga området 50%
Huvudområde: Personal- och arbetslivsvetenskap
VFU-andel: -
Engelsk titel: The Digitalisation of work life
Diarienummer: U2024-242-281
Allmänna uppgifter
Kursen ges som fristående kurs.
Undervisningsspråk: Svenska. Vissa delar av kursen kan komma att ges på engelska.
Studieform: Distans utan sammankomster.
Fördjupningsnivå
G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Syfte
Kursen syftat till att studenten ska utveckla kunskaper om digital teknik i arbetslivet och hur digitaliseringen omvandlat och påverkat arbetslivet samt utveckla förmågor att förstå och, urskilja konsekvenserna av förändringen.
Innehåll
Kursen behandlar:
- Några övergripande nedslag i utvecklingen av digitalisering arbetslivet med huvudfokus på perioden från slutet av 1970-talet fram tills idag.
- Förändringar i arbetslivet som digitaliseringen fört med sig och vilka utmaningar det kan innebär som exempelvis inom tillverkningsindustrin, försäljningsindustrin samt Hälso- och sjukvården samt för skolan och den högre utbildningen. Arbetsmiljöaspekter, etiska aspekter samt juridiska oklarheter tas upp.
- Funktioner och roller inom Personal- och arbetsliv i den omställning som dagens digitaliseringen och Al för med sig
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- beskriva de stora dragen i den digitala utvecklingen fram tills idag. (l)
- visa prov på att vara orienterad i vad digitaliseringen inneburit för centrala områden i arbetslivet; utbildningssystemen, tillverkningsindustrin, försäljningsindustrin samt Hälso- och sjukvården samt kunna urskilja arbetsmiljöproblem samt etiska och juridiska problem i den digitala transformeringen av arbetslivet. (2)
- visa insikter i hur traditionella HR kompetenser kan bidra till den digitala omställningen och vilka nya kompetenser som kan behövas. (3)
Genomförande
Undervisningen sker via föreläsningar, diskussioner och övningar. Kursen ges digitalt via lärplattformen Canvas och digitala mötesplatsen Zoom.
Den största delen av utbildningen består av självstudier. Studenterna delas in i grupper för att ges möjlighet att stötta varandra under kursens gång.
Ett diagnostiskt test ges som en förberedande del inför tentamen. Testet i sig är inte betygsgrundande utan görs för att ge studenten möjlighet att upptäcka kunskapsluckor. Testet genomförs digitalt. Testet ska vara genomfört senast tre dagar för examinationsdagen.
Examination – prov och former
På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG)
Delprov l (l hp) Digitaliseringsprocessen en historisk översikt
Individuell digital tentamen. Lärandemål l examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 2 (6.5 hp) Arbetslivets omvandlingar och utmaningar
Individuell digital tentamen. Lärandemål 2-3 examineras.
Betygsgraderna U, G och VG tillämpas
För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på båda delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 2.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.
Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Fakultetsnämnden för ekonomi 2024-01-29. Giltig från och med 2024-09-02.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Aili, Carola (2020), Robotik i Socialtjänst och sjukvård:–om hur digitalisering och automatisering förändrar professionellas arbete. In Transformationer?: Modernisering og professionalisering i Norden.: Et festskrift til Katrin Hjort (pp. 175-214. Syddansk Universitet Anmärkning: LÄGGS UT SOM PDF
-
Aili, Carola & Nilsson, Lars-Erik (2015), Dual learning—a challenge for higher education in the new landscape of governance. Tertiary Education and Management, 21, 277-292 https://www.tandfonline.com/
-
Diener, Florian & Špacek, Miroslav (2021), Digital transformation in banking: A managerial perspective on barriers to change. Sustainability, 13(4), 2032. MDPI https://www.mdpi.com/
-
Enö, Sara (2018), HR-yrkets transformering i den digitala eran. Lunds universitet https://lup.lub.lu.se
-
Fowler, Cralg, Jlao, Jlao, & Pitts, Margret (2022), Frustration and ennui among Amazon MTurk workers.. Behavior Research Methods, 1-17 https://rdcu.be/c44Yu
-
Hellgren, Peter (2022), Folkhemmet 4.0 : insikter om det digitala språnget. Birgersson co (188 s).
-
Hertzum, Morten, Ellingsen, Gunnar, & Cajander, Åsa (2022), Implementing Large-Scale Electronic Health Records: Experiences from implementations of Epic in Denmark and Finland. International Journal of Medical Informatics, 167, 104868 https://www.sciencedirect.com/
-
Larjovuori, Ritta-Liisa, Bordi, Laura, Mäkiniemi, Jaana Piia, & Heikkilä-Tammi, Kirsi (2016), The role of leadership and employee well-being in organizational digitalization. Tiziana Russo-Spenaand Cristina Mele, 1159 https://www.researchgate.net/
-
Schaefer, Stephan., Bjarnason, Elizabeth, Andersson, Magnusson & Hansson, Kristofer (2018), Working and organizing in the digital age. The Pufendorf Institute for Advanced Studies Lund University (96 s).
-
Vasudevan, Krishnan, & Chan, Ngai Keung (2022), Gamification and work games: Examining consent and resistance among Uber drivers. New media & society, 24(4), 866-886 https://journals.sagepub.com/
Vetenskapliga artiklar om 100 sidor tillkommer